Търсене в сайта

Екскурзия, Румъния, Брашов

13000 Публикувано: 15-12-2016 | от Vesso Marinov
Площад Piaţa Sfatului в Стария град на Брашов

Брашов е изключително красив град в Румъния, който остана в сърцето ми от първия миг щом зърнах Стария град от хълма „Стража”. Средновековни забележителности, музеи, тесни калдъръмите улички с множество магазинчета и модерни заведения, приветстват туристи от всички краища на света. За него се е изписало много и едва ли има какво ново да кажа, но искам да споделя своите впечатления и това което засне моята камера. Надявам се съветите, който давам в този пътепис да послужат на някой, решил да посети това място.

Брашов се намира на около 250 км от границата с България. За да се стигне до него с кола, са необходими около 4 часа. Пътуването до Брашов може да се съчетае с посещение на Синая – най-големият ски курорт и дом на замъците „Пелеш” и „Пелишор”. Брашов е красив средновековен град – център на едноименната област, в който кипи живот от векове. Според исторически източници, градът е основан в началото на XIII век от немски колонисти. Разположен на границата между две исторически области – Влахия и Трансилвания, Брашов е сред най-популярните екскурзионни дестинации в Румъния, благодарение на богатото си културно-историческо наследство. На 14 км от него се намира вторият най-голям ски курорт в Румъния – Пояна Брашов, за това той е популярна дестинация и през зимата. Много тур оператори и сайтовете за колективни пазаруване, предлагат организирани екскурзии от България до Брашов на достъпни цени, но тъй като това не е първото ни посещение, решихме да го организираме самостоятелно, за да имаме повече време да го разгледаме по-обстойно. А и сумата, която трабваше да платим за трима възрастни и едно дете, беше доста над тази, която реално похарчихме за самостоятелно организирана екскурзия. Ако смятате че сами няма да се справите и ще пропуснете нещо интересно, може да се довертите на сайт като "Get Your Guide", предлагащ онлайн резервации на организирани обзорни обиколки на Брашов. Така Ви е гарантирано, че с помощта на местен гид ще видите всичко, което си заслужава.

И така, нашето пътешествие до Брашов започна от Синая, тъй като предната вечер прекарахме там. Пристигнахме към 11 часа и докато чакахме да стане време за настаняване, решихме да не губим време, а да се отправихме към „Цитаделата на Брашов”, разположена на хълма „Стража”. Тя се намира в непосредствена близост до Стария град и до нея може да се стигне както пеша, така и с кола, по тесните улички близо до кметството.

Брашовската крепост (Cetățuia de pe Strajă)

Мястото, където се намира крепостта, е едно от най-живописните. От него се разкрива великолепна панорамна гледка над старата и новата част на града.

Панорамна снимка на Стария град от хълма

Изглед към северната част на Брашов

Брашовската крепост (Cetățuia de pe Strajă) е уникално бойно укрепление, построено през 1524 г. Първоначално на това място е построена полукръгла кула, а в последствие около нея са изградени отбранителни стени и наблюдателни кули. През годините крепостта е разрушавана няколко пъти. През XVIII век, тя е ползвана като затвор за турски и френски затворници. Днес във вътрешността на крепостта има ресторант. За съжаление по време на нашата визита тя не работеше и не успяхме да влезем в нея, за това се задоволихме с разходка по заобикалящите я алеи и прекрасната панорамна гледка на Брашов. В града има останки от още един бастион, с дълги крепостни стени, който се намира в южната част на стария град, в подножието на планината Тампа. Местността е любимо място за разходка на местните, има дълга пешеходна алея и детски площадки. След посещението на крепостта, решихме да отидем до хотела за да проверим възможно ли е да се настаним по-рано от предвиденото. В предишните ни пътувания до Брашов бяхме направили резервации близо до центъра на Стария град, но сега решихме да отседнем точно в „сърцето му”. Тъй като пътувахме в началото на Ноември, извън туристическия сезон, който е основно през лятото, имаше голям избор от места за настаняване на ниски цени. Ние избрахме хотел Residence Piata Sfatului, разположен на централния площад Piaţa Sfatului в Стария град.

Хотел Residence Piata Sfatului

Хотелът е с реновирани и добре отоплени стаи. Единственият проблем на почти всички места за настаняване в Брашов е липсата на паркинг. Трябва да имате това в предвид когато правите резервация в Стария град на Брашов. Има къщи за гости, който разполагат с няколко паркоместа в дворовете си. Ние трябваше да оставим колата на синя зона, която се намира на една от задните улици. След като обиколихме няколко пътя Стария град, намерихме свободно място на около 500 м от хотела. Уличните машини за плащане на паркинг имат опция да се плати престой за денонощие срещу такса от 12 леи. След като намерихме място за паркинг, разтоварихме багажа. За да стигнем до хотела трябваше да преминем с куфарите през калдъръмените улички. Както и да е! Настанихме се набързо и след по-малко от 10 мин. вече бяхме на централния площад. Piaţa Sfatului – което в превод означава „Площада на Съвета”, е сърцето на Стария град. Още през средновековието той е бил средище на търговци от региона и чужбина. На него са се провеждали военни паради по време на първата и втората световни воини. Площада е изключително красив, изпълнен с тълпи от хора, ресторанти и барове. Хората са много дружелюбни, а към туристите се отнасят с уважение. Почти всички говорят английски, така че лесно може да се разберете с тях, ако и Вие знаете разбира се. От площада се разкрива великолепна гледка към планината Тампа. На него се намира старото кметство, по известно като „Къща на Съвета” (Casa Sfatului).

„Къща на Съвета” (Casa Sfatului)

За нея се споменава за първи път в началото на XVI век. Тази сграда е една от основните забележителности в Брашов. В нея е разположен градския исторически музей. По време на нашето посещение имаше експозиция в чест на 100 години от Първата световна война. В залите на музея има постоянни изложби на предмети от бита на хората в града, интересни средновековни пособия, ключалки и грамадни ключове от порти на крепости, както и старинни печати на местната управа. От терасата на втория етаж се разкрива много хубава гледка. От нея може да направите страхотна снимка, като в кадъра ще влезе част от площада,планина Тампа с табелата на Брашов и „Черната църква” (Biserica Neagră).

Гледка от терасата на "Къщата на съвета"

Тя също е сред основните забележителности на Брашов. „Черната църква” е най-важният Лутерански храм в региона и главен паметник на Готическата архитектура в страната. Тя е построена от немските колонисти през втората половина на 14 век. Размерите на катедралата са грандиозни, доминирайки над останалите сгради в Стария град. Няма как да я пропуснете! Не случайно тя присъства във всички картички на града. Катедралата е дълга 90 м и широка 38 м, а височината на часовниковата й кула достига 65 м. Нейната камбана е най-голямата в Румъния, а органът и е с 4000 тръби. Фасадата на катедралата е украсена с изящни скулптури на светци.

„Черната църква” (Biserica Neagră)

В Стария град на Брашов има още доста забележителности. От площада може да се види „Бялата кула”, разположена на северния хълм, точно над сградите срещу „Къщата на Съвета”. На самия площад се намират и „Музеят на градската цивилизация”, както и църквата „Sfanta Adormire A Maicii Domnului”. Не далеч от площада, пряка на улица „Poarta Schei” е една от най-тесните улици в Европа – „Strada Sforii”, чието име в превод означава „Въжената улица”. В края на улицата се намира „Порта Шей”, наподобяваща мини триумфалната арка. Разхождайки се по улиците на Стария град, може да видите още много красиви забележителности. Между впрочем, почти всяка стара сграда в него е исторически паметник.

„Бялата кула”

След като обиколихме повечето от забележителностите, решихме да се разходим по главната пешеходна улица – „Република”, известна като улицата на занаятчиите. Освен че има много магазини, ресторанти и барове, на нея се намират едни от най-красивите сгради в Брашов. Архитектурата на Стария град е повлияна от немските и австро-унгарски колонисти живели тук през средновековието, затова често е наричан „Румънския Залцбург”. Голямо впечатление ми направи старинна сграда, която в миналото е била магазин за обувки.

Зградата на немски магазин за обувки

Улица "Република", главната търговска улица в Стария град

Красивите сгради в Стария град

Улица „Република” започва от площад Sfatului и продължава до кметството. Тя е основната търговска улица в Стария град. Живота тук винаги кипи, има тълпи от хора, а заведенията са винаги пълни. На всеки ъгъл има малки будки наподобяващи каляски, в които се предлагат всякакви вкусотии за хапване и пийване. Един от местните специалитети е „Kürtős kalács” – нещо като кифла на шиш, която се приготвя на място. Аромата и се разнася във въздуха от далеч, примамвайки минувачите. Това изделие е специфична за унгарско-говорящите региони в Румъния и е много разпространено в района на Брашов. Уличните закусвални предлагат много тестени изделия подобни на гевреци, покрити със сусам и слънчогледови семки. За разлика от традиционните български гевреци, румънските са много меки и леко подсладени. През Ноември температурите в Брашов са доста ниски, за това тези будки предлагаха и Глинтвайн. Греяното вино ми дойде много добре в студа!

Будките с вкусотии

Много добро впечатление прави политиката на общината относно аранжировката на заведенията. В Стария град всичките са с еднакви чадъри, брандирани с надписа „Brasov - Regele oraselor din Romania”, което означава нещо като „Брашов – царски град в Румъния”. Всичко е чисто и подредено, няма я шаренията и циганията, присъща за туристическите градчета.

Красивите сгради на търговската улица

След като обиколихме Стария град, решихме да минем през някой магазин за да си вземем от местните сирена и колбаси. В хотела ни чакаше бутилка червено вино, комплимент от хотел Rina Cerbul в Синая, в който бяхме отседнали предната вечер. Апартамента ни беше много топъл и след чаша вино умората си каза думата. След кратка почивка излязохме за да опитаме местната кухня в някой от местните ресторанти. Вечерта площадът се къпеше в светлини.

Нощна снимка на площада

Вниманието ни беше грабнал един ресторант, който се намираше точно срещу хотела, а и през деня на него имаше най-много хора, за това решихме да посетим именно него. Въпреки че на ресторанта, в който отивахме, пишеше „Пицария Вито”, се надявахме да има традиционни деликатеси. Уви, изборът на традиционни неща не беше много голям и предимно се предлагаше италианска кухня. На за това пък опитахме от местната бира. Почти всички заведения предлагаха „Урсус”, местна бира в голяма халби по 2,5 л., от която може да си наливаш, а бирата ти да стой студена.

Бира Урсус

И така с вечерята приключи и нашият престой в Брашов. На сутринта трябваше да се изнесем от хотела преди 9,00 часа, тъй като таксата ни за паркинг изтичаше тогава. Сбогувахме се с Брашов и потеглихме. В същия ден трябваше да отпътуваме за България, но искахме първо да посетим Ръшновската крешост, която се намира на около 15 км. За нея ще разкажа отделно.